BELEDİYELER DOSYASI : Marmaray’da neler oldu ?


Görkemli açılıştan sonra ‘Marmaray kaza yaptı’, ‘Arızalandı’ gibi iddialar birbirini izliyor. Acaba bunların hangisi ne kadar doğru? İşte deniz altındaki gerçekler.

Geçen sayımızda “Marmaray’da erken doğum” başlığı ile yayımladığımız haberde, sistemin, dünyadaki diğer örneklerine göre belirlenecek yeterli bir süre içinde test edilmesi gerektiğini gündeme getirmiştik. Eski İETT Genel Müdürü ve Bahçeşehir Üniversitesi Ulaştırma Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Muammer Kantarcı, uluslararası denetim kuruluşu onay vermediği sürece sistemin test edilmesini, yolcu alınmamasını tavsiye etmişti. Uçak mühendisi olan Kantarcı, görev dönemi içinde metro ihaleleri yapmış, daha sonra da raylı sistemler üreten firmalarda üst düzey yöneticilik görevlerinde bulunmuştu. Üstelik çalıştığı üniversitede Marmaray üzerine bir yüksek lisans tezinin danışmanlığını yürütmüştü.

Marmaray’ın 29 Ekim’e denk getirilen görkemli açılışından sonra gözler tabii olarak bu projeye çevrildi. Yaşanan aksilikler, iddialar ve bunlara verilen cevaplar birbirini izledi. Kamuoyunda hemen her konuda olduğu gibi önyargılara dayalı bir kutuplaşma oluştu. Marmaray, hiç şüphesiz hem İstanbul’daki ulaşım hatlarını hem de milletlerarası ulaşım koridorlarını birbirine bağlayan mega bir proje. Bu yatırımda emeği geçenleri hayırla anmak insaflı herkesin boynunun borcu.

Günümüzde kamu yönetiminde ön plana çıkması gereken en mühim kavramlardan biri bilgiye ulaşma ve şeffaflık. Marmaray’da da bu gereklilik maalesef tam olarak yerine getirilemedi. Aksamalar konusunda eleştirilmekten korkan bürokratlar, olanları kamuoyuna açık yüreklilikle anlatmadı. Aksiyon, açılıştan sonra yaşanan aksaklıklar hakkında ilk elden bilgi aldı. Marmaray ile ilgili ilk iddia, açılıştan önce duyuldu. Marmaray, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım ve TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman’ın da aralarında olduğu bürokratları taşırken kaza yapmıştı. Hatta tren kullanılamaz hâle gelmişti. İddiaları ciddiye alan CHP Milletvekili Umut Oran da TBMM’de Başbakan Erdoğan’ın cevaplaması istemiyle bu konuyla ilgili bir soru önergesi bile verdi. Oysa gerçek hadise muhalif odaklar tarafından abartılmıştı. 25 Ekim 2013’te yapılan test seferleri sırasında Bakan Yıldırım ve bürokratları taşıyan tren rayda unutulan plastik bir bidona çarpmıştı. Trende kısa bir süre korku yaşanmış, bidon trenin altından çıkarıldıktan sonra yola devam edilmişti.

İkinci polemik konusu olan vaka, 30 Ekim 2013 tarihinde sabah saatlerinde elektriklerin kesilmesi sebebiyle bir süre seferlerin aksamasaydı. Medyanın yansıttığı bu olayda ise elektrikleri güvenlik sistemi kesmişti. Bir gece önce sadece personelle yapılan testte güvenlik sistemi üzerinden elektrikler kesilmişti. Sistem tıpkı cep telefonlarının uyandırma alarmını tekrarladığı gibi bir gece önce verilen komutu tekrarlamıştı. Durum bundan ibaretti. Arıza yoktu. Sadece güvenlik sisteminin atlanan bir özelliği vardı.

Belki de Marmaray hattı için en önemli eleştiri, TÜV SÜD’ün (Teknik Gözetim Birliği’nin) en az 15 gün süren, Avrupa Birliği kriterlerine göre uygunluk ve güvenlik değerlendirmesi tamamlanmadan yolcu taşınması. TÜV SÜD, Almanya’da teknik muayene, kontroller ve yönetim sistemi belgelendirmesi için devlet tarafından 145 senedir görevlendirilmiş bir kuruluş. Türkiye’de de başta araç muayeneleri olmak üzere sanayinin tüm kollarında çalışıyor. Konunun uzmanları mutlaka bu raporların beklenmesi gerektiğini söylüyor. Hâsılı kelam; mevzu can güvenliği olunca diğer tüm kaygıların ikinci planda kalması icap ediyor.

Reklamlar

Etiketlendi:,

Bir Cevap Yazın

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

İSTİHBARAT ALANI

Sınırsız, Seçkin, Sansürsüz, Kemalist Haber Blogu

Derin İstihbarat

strateji, güvenlik, araştırma, istihbarat, komplo teorileri, mizah, teknoloji, mk ultra, nwo

İran Analiz

İran-Şii Jeostratejisi ve Dünya Genelinde İran Destekli Şii Örgütler, İran-Şii Lobisine Dair Bilgiler

İç Savaş

Strateji - Taktik - Savunma

İSTİHBARAT

Şifresiz Yayın!

%d blogcu bunu beğendi: